Fabrizio Colombo 7teto & Sandra Rumolino (FRA)
Fabrizio Colombo 7teto & Sandra Rumolino (FRA)
Fabrizio Colombo argentín bandoneonista és zeneszerző nem ismeretlen a Zene Háza közönsége előtt, négyszer is fellépett már a Koncertteremben, mégpedig a négy teltházas, Roberto Bolaño műve alapján született John Malkovich – Anastasya Terenkova zenés irodalmi esten (The Infamous Ramirez Hoffman) a háromtagú zenekar bandoneonistájaként. Most önálló műsorával tér vissza, a Siempre París – vagyis Mindig Párizs – című albumával, amely jelenlegi lakóhelye előtt tiszteleg. Colombo jól tudja, hogy a tangózene elválaszthatatlan a dalszövegek költészetétől, ezért a lemezt készítő és azt élőben is bemutató szeptettjéhez csatlakozott Sandra Rumolino énekesnő is. Így nyolcan együtt hívják álmodni a közönséget a bandoneon mágikus hangjára.
Fabrizio Colombo új lemeze címét az azonos című tangóstandardtól kölcsönözte – Astor Piazzolla 1957-es, Jorge Sobral énekével készült feldolgozása máig legendás. Colombo ezzel az ötödik albumával egy gondosan kiválasztott, remek szeptett élén állít emléket a francia fővárosnak, amely Buenos Aires után a tangó történetének második legfontosabb városa (többek között Carlos Gardel diadalmas párizsi fellépéseinek köszönhetően 1928 és 1932 között).
Fabrizio Colombo az argentín Mendoza borvidékén született zenészcsaládban. Édesapja hegedűs volt, így ő maga is hegedülni kezdett, ám szíve a bandoneon felé húzta – ahhoz a hangszerhez, amelyet nagyapja is játszott. A hangszer szó szerint önmaga meghosszabbításává vált számára. Éveken át tanult a nagy mester, Néstor Marconi irányításával, majd a Mendoza-i zeneakadémián szerzett diplomát, ahol a zongorát is elsajátította – ez nyitotta meg előtte a zeneszerzés útját. Pályája Argentínában indult: három albumot készített otthon, köztük egy triólemezt (bandoneon–zongora–nagybőgő, 2020), majd egy duólemezt a gitáros Luca Pinto társaságában, végül megvalósította nagy álmát: egy szeptett létrehozását. Ennek koncepciója Astor Piazzolla híres kvintettjének (hegedű, bandoneon, zongora, gitár, nagybőgő) kibővítése volt egy második hegedűvel és egy csellóval.
Ez a zseniális ötlet lehetővé tette számára, hogy továbbfejlessze hangszerelési munkáját: a hangszínek, textúrák és árnyalatok finom kidolgozásával közelítette a tangót a klasszikus zenéhez – de a jazzhez is, mivel nagy szabadságot enged a zenészeknek improvizációik során. (Nem titkolja mély csodálatát Pat Metheny zeneszerzői munkássága iránt sem.)
2023 elején érkezett Párizsba, ahol senkit sem ismert, új életét és karrierjét a nulláról kellett felépítenie. Kitartásának, tehetségének és szenvedélyének köszönhetően gyorsan beilleszkedett, de ugyanilyen fontos szerepe volt kedvességének, empátiájának és nyitottságának is, melyek révén szoros kapcsolatot alakított ki a párizsi argentin zenészközösséggel. Megismerkedett többek között a vibrafonos Lucas Doradóval, akivel közösen készítették el El Sueño című albumukat; az elismert ütőssel, Minino Garay-val, az énekesnő Sandra Rumolinóval és a nagybőgős Lucas Frontinivel, akivel L’Art du Duo címmel duólemezt is felvettek.
Miután beilleszkedett a párizsi zenei életbe, Fabrizio új megszállottsága lett, hogy francia zenészekből alakítson egy új szeptettet. Már kész repertoárral és új hangszerelési ötletekkel rendelkezett, köztük régi tangók friss feldolgozásaival és új szerzeményekkel. Olyan kiváló művészeket talált, mint a hegedűs Anne Le Pape és a csellista Verónica Votti (a Les Fleurs Noires együttesből), a zongorista Emilie Aridon-Kociolek, a hegedűs Mathias Naon (a Trio Tasis-ból), valamint korábbi társai, a nagybőgős Lucas Frontini és a gitáros Adrien Merahi.
Colombo jól tudja, hogy a tangózene elválaszthatatlan a dalszövegek költészetétől, ezért a szeptetthez csatlakozott Sandra Rumolino énekesnő is. Így jött létre a nyolctagú együttes, tökéletes nemi arányban: négy férfi és négy nő. Ezzel a kivételes formációval vonult stúdióba 2025 februárjában Bois-Colombes-ban, hogy felvegye a Siempre París album nyolc számát – négy instrumentális darabot és négy éneket, mesterien váltakozva.
Vörös Eszter moderál egy rövid beszélgetést Fabrizio-val. A beszélgetés angol nyelven zajlik.